ואמא שלי אמרה: “הסרט יפהפה, אבל לקח לך כפול זמן מהשואה”

מתוך "איפה את אנה פרנק"מתוך “איפה את אנה פרנק”

איזה שלושה תנאים הציב הבמאי והיוצר ארי פולמן להסכמתו לביים ולכתוב סרט אנימציה על אנה פרנק? ואיך היה לעמוד בראש צוות של 350 אמנים שמפוזרים בין 12 מדינות ומציירים 160 אלף ציורים? // מיוחד לטיים אאוט: איפה אנה פרנק: דבר הבמאי

בשנת 2013 פנתה אלי קרן אנה פרנק בהצעה לכתוב ולביים סרט אנימציה על בסיס היומן של אנה פרנק, כמו גם כל שאר כתביה, הסיפורים הקצרים שלא פורסמו וגישה חופשית לארכיון המשפחתי. אחרי התלבטות רבה שנבעה מהמחשבה, מה עוד אפשר לחדש בסיפור אנה פרנק, הסכמתי בשלשה תנאים:

מתאים גם לגילאי עשר ומעלה. איפה אנה פרנק (צילום: יחסי ציבור)

1. הסרט יהיה מיועד לילדים החל מגיל 10.
2. הסרט יכלול את שבעת החודשים האחרונים בחייהן של אנה ואחותה מרגוט, סיפור נשכח, שעצם היותו מוצנע עזר מאוד להעצים את המיתוס של אנה פרנק. בשבעת החודשים האיומים נדדו האחיות ממחנה העבודה ווסטרבורק לאושוויץ ולבסוף מצאו את מותן בברגן בלזן. בסרט המקורי של ג׳ורג׳ סטיבנס מ-1959 היתה מערכה אחרונה שכללה את שבעת החודשים האלה, אבל בראותו את תגובת הקהל, דרש אוטו פרנק להוריד את הסצינות הרלוונטיות. חשבתי שמן הראוי לספר כעת את הסיפור, ולמצא פתרונות לספר אותו גם לילדים.
3. התנאי השלישי – ואולי החשוב מכולם – להגשים בסרט את המורשת של אוטו פרנק: ללמד את שואת אירופה ובאמצעות לימוד העבר, לייצר אמפטיה לילדים באזורי מלחמה ללא הבדלי דת, גזע ומיקום גאוגרפי. אוטו פרנק תרם את כל ההכנסות ממכירת 70 מיליון יומנים לארגוני הצלה לילדים באזורי מלחמה.

לייצר אמפטיה לילדים באזורי מלחמה. איפה אנה פרנק (צילום: יחסי ציבור)

על הסרט עבדו יותר מ-350 אמנים בשתיים עשרה מדינות שונות, ויש בו למעלה מ-160 אלף ציורים. את דירת המסתור עיצבנו וצילמנו באנימצית סטופ מושן, שבוצעה כולה על ידי הצוות שעבד עם ווס אנדרסון על הסרטים “מר שועל המהולל” ו”אי הכלבים”. זאת כנראה הפעם הראשונה שבסרט אנימציה משולבות דמויות באנימציה קלאסית עם רקעים בנויים ומצולמים בסטופ מושן.

איפה אנה פרנק (צילום: יחסי ציבור)

לב ההפקה כולה התרחש בשני סטודיואים בישראל, האחד ביפו בתמיכת קרן רבינוביץ והשני בירושלים בתמיכת המיזם לקולנוע וטלויזיה ירושלים. 60 אמנים ישראלים ציירים, מעצבים, אנימטורים, אנשי סאונד ומפיקים עבדו על הסרט, חלקם במשך ארבע שנים ארוכות. במאי האנימציה של הסרט הוא יוני גודמן, שעבד איתי גם על הסרטים “ואלס עם באשיר” ו”כנס העתידנים”. והמעצבת האמנותית היא לנה גוברמן, שהיתה שותפה לעיצוב “כנס העתידנים”. את המוזיקה הלחינה קארן או (“ארץ יצורי הפרא”).  חשוב לא פחות: גרסת המקור של הסרט באנגלית וגרסת הדיבוב לעברית אכן מתאימות לילדים החל מגיל עשר. בגרסא העברית נעמה שיטרית היא אנה פרנק, ליר כץ מגלמת את קיטי, דרור קרן את אוטו פרנק וגילה אלמגור את האנלי גוסלר, החברה של אנה פרנק.

העבודה שלי על הסרט נמשכה שמונה שנים. כשהקרנתי אותו לאמי בת ה-100 ששרדה את אושויץ היא אמרה לי רק: “ארי, הסרט יפהפה, אבל צריך לומר – לקח לך כפול זמן לעשות אותו מהשואה עצמה”.

>> “איפה אנה פרנק”, החל מה-5.5 בבתי הקולנוע

ארי פולמן בהשקת הסרט בפסטיבל קאן (צילום: גטי אימג'ס)

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *